onsdag 17 juli 2013

LO med mixed media teknik

Hoppas sommaren är bra!

Jag tänkte visa hur jag har gjort en LO med mixed media-teknik. Det finns en serie papper som är helt fantastisk att börja med! Den heter Prima Marketing Lifetime Collection Kit och är ett block med 16 st dubbelsidiga, fina, bra papper, ett ark med stickerstabs och ett ark med jornaling stickers. Papperna har bra stabilitet och bra bakrunder om man inte vill göra all bakgrund själv, eller inte hinner...

Här är min färdiga LO:

 
 
Jag började med att klippa ut den lilla rutan med texten "Key to my heart" i nedre höger hörn. Efter det målade jag på vit Gesso över sidan. Sedan gjorde jag egna mister genom att ta fyra stycken Mini Mister som jag fyllde nästan ända upp med vatten. Sedan tog jag fram mina Distress Ink Refill. Jag valde färgerna Broken China (blå), Mowed Lawn (grön), Mustard Seed (gul) och Picked Raspberry (rosa). En flaska till varje färg. Man häller i ett pipett-tryck i varje flaska. Om man vill ha lite skimmer i färgen tar man en "knivsudd" med Pefect Pearl i den färg man tycker passar bra. Misten sprayade jag på den torra Gesson, lite här och var.

 
 
Eftersom jag klippt ut rutan i nedre hörnet måste jag täcka på baksidan. Jag valde en bit wellpapp, för att följa upp lite "ruffighet" som blir med Gesson och sprayen. För att få lite mer liv i LO:n har jag satt lite olika grejer på den och sedan målat över med Gesso. Här nere i högra hörnet finns det små fötter, som representerar min dotters fotsteg i livet. Dom har jag hittat i mina egna gömmor. Man kn ju tänka sej att använda en stämpel också. HÄR finns det såna. Jag har handklippt hjärtana ur vit Bazzil cardstock. Sedan har jag sprayat på med min mist. Eftersom jag tyckte det blev lite platt med dom tecknade nycklarna letade jag fram en nyckel i mina gömmor. HÄR finns alternativ, det är två olika metalldekorationer och en stans från Tim Holtz som heter Mini Lock And Key Movers and shapers.

 
Ovanför nyckeln sitter en trollslända i metall som är från mina gömmor. Använd det du har i dina lådor och gömslen! Ett tips är att limma fast grejerna lite lätt med en limpistol innan du målar över med Gesso. Det gör inget om man ser limmet och trådarna som blir, det är bara att måla över och du får en extra effekt.
 

Bredvid fotot på andra sidan sitter det lite ord som jag klippt ut från ett annat papper ur samma block. Det står "be helpfull", "cherish", "give hugs" och "keep faith". Lite visdomsord på vägen genom livet... Jag hittade också ett fult gammalt hårspänne med bla träpärlor hängande i det. Jag klippte bort en radda med pärlor och lät tråd och pärlor bara lägga sej. Då fick jag en annan effekt som symboliserar att man kan göra saker bredvid stigen man går på, bara man hittar tillbaka igen...

Lycka till med din mixed media-LO!
MVH Miaa
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för din kommentar.